четвер, 10 листопада 2016 р.

Внутрішній контроль у школі

Вміле поєднання всіх видів контролю, їх оптимізація,  
створення багаторівневої системи контролю може сприяти
розвитку системи управління в навчальному закладі
та підвищенню відповідальності кожного члена педагогічного  колективу за результати повсякденної освітньої діяльності

Методи контролю :
*    за навчальним процесом:
- вибіркове відвідування уроків;
- тематичне відвідування уроків;
- паралельне відвідування уроків;
- комплексне вивчення окремих класів;
- цільове відвідування уроків із запрошенням спеціаліста;
- перевірка і перегляд документації;
- проведення бесід з учителями.
*    за рівнем ЗУН учнів:
- проведення усного опитування учнів особисто директором або вчителем за запропонованими директором питаннями;
- проведення директорських контрольних робіт, зрізів знань, тестування;
- вивчення учнівських зошитів, щоденників, класних журналів.
*    за ходом і результативністю позакласної виховної роботи:
- перегляд документації;
- безпосереднє спостереження ( за системою виховання на уроці, за проведенням виховних заходів,  за станом посібників, книг, приміщень, за дисципліною на уроках, під час перерв, у громадських місцях );
- спеціальні перевірки ( ставлення учнів до доручень, проведення виховних годин, санітарний стан, активність роботи в гуртках тощо );
- анкетування;
- бесіди з учнями, вчителями , батьками.

«Щодня я відвідую не менше двох уроків не лише тому,
що цього вимагає дисципліна праці, а насамперед тому, що мені потрібне джерело, яке живить думку, і цим джерелом є урок . Коли ж переді мною відкривається якась непомітна раніше грань педагогічної діяльності, коли я вдивляюся, вдумуюся в цю грань і ніяк не можу зрозуміти її суть, я відвідую по 5-7 уроків підряд,
прагнучи знайти відповідь на запитання,
яке хвилює, тривожить, не дає спокою»
В.Сухомлинський

Відвідування та аналіз уроків керівником
Директорові і заступникові слід глибоко знати кожного вчителя, а для цього потрібно постійно, за певною системою відвідувати  й аналізувати уроки. Досвід переконує, що відвідування й аналіз уроків – найважливіша робота адміністратора. Від її високого наукового рівня залежить дуже багато: інтелектуальна наповненість життя педагогічного та учнівського колективів, методична майстерність педагогів, багатогранність запитів та інтересів вихованців. Від повсякденного вдосконалення уроку, що відбувається завдяки вдумливому аналізу керівників, залежить культура всього педагогічного процесу в школі.

Типові недоліки щодо відвідування уроку
1.Безсистемність, випадковість , епізодичність відвідування.
2. Відсутність цілеспрямованості в контролі за якістю та ефективністю уроків.
3 Недостатня теоретична і методична підготовка до спостереження і аналізу уроку.
4. Обмеженість вивчення обєктів НВР рамками одноразових спостережень.
5. Відсутність чіткої програми спостереження та аналізу уроку.
6. Невміння виділити головне, зробити висновки і дати кваліфіковані рекомендації вчителю з підвищення ефективності уроку.

Основні напрямки удосконалення
внутрішнього контролю  за якістю уроку
1.    Оволодіння керівниками ЗНЗ теорією сучасного уроку.
2.    Удосконалення технології відвідування та аналізу, використання
найраціональніших форм запису відвіданих уроків.
3.    Посилення уваги до самоаналізу уроку вчителем в процесі його обговорення шляхом бесіди навчального характеру:
-  якими принципами навчання, вимогами програми ви користувалися при розробці уроку;
-  які навчально-виховні завдання планувалося вирішити на уроці й             чому;
-  чи виділили мету та завдання уроку? Чим користувались при цьому;
-  визначте етапи уроку відповідно до його типу (чому був обраний саме такий план уроку);
-  поясніть вибір методів та прийомів , використаних на уроці (чи відповідає їх вибір меті, змісту навчального матеріалу, формам організації навчання на кожному етапі уроку);
-  як були враховані на уроці можливості учнів (що планували, що вдалося);
-  поясніть розподіл часу на різні види діяльності;
-  чим керувався вчитель при підготовці до певного уроку                (методичними рекомендаціями, ППД, власним досвідом, додатковою літературою;
-  чи все можливе зроблене на уроці для залучення учнів до активної навчально-пізнавальної діяльності;
-   наскільки ефективно використовувалися з цією метою індивідуальні, групові та колективні види роботи;
-  чи вдалося реалізувати девіз «навчайся на уроці»;
-  як забезпечено попередження перевантаження учнів домашнім завданням;
-  в чому вбачає вчитель резерви для підвищення якості              уроку.
4.    Відповідність уроку його основним принципам: науковості, системності, комплексності, об’єктивності, взаємозв’язку і взаємодії , розвитку, виховного впливу.
5.    Використання структурно-системного підходу до аналізу уроку.
6.    Відвідування й аналіз системи уроків.
7.    Оволодіння різними  видами аналізу (повний, стислий, розгорнутий, аспектний, порівняльно-узагальнений тощо ).
8.    Розробка чітких конструктивних рекомендацій з усунення виявлених недоліків і подальшого удосконалення уроку.



Джерело: zol-osvita.at.ua/vnutrishnoshkilnij_kontrol.doc

Немає коментарів:

Дописати коментар